Inspiraatio | Lähettiläät | Treeni | DIY- ja Kauneudenhoito | Reseptit

Kaikki antioksidanteista

Olet varmasti kuullut, että hedelmät ja vihannekset sisältävät runsaasti antioksidantteja ja että meidän on tärkeää syödä niitä. Mutta miksi ? Mitä antioksidantit tekevät kehossamme?

  • Antioksidanttien toiminta
  • ORAC-arvo
  • Elintarvikkeet, joissa on paljon antioksidantteja

Antioksidanttien toiminta

Kehossamme tapahtuu jatkuvasti hapettavaa stressiä, jota kutsutaan hajoamisprosessiksi. Tämä tapahtuu, kun happea käytetään kehossa, mikä on tietenkin välttämätöntä elämän ylläpitämiseksi. Vapaita radikaaleja vapautuu ja ne hajottavat kehon soluja ja vanhentavat ne ennenaikaisesti.

Taistellaksemme tätä vastaan, meillä on luonnollisia vastapoleja, jotka estävät vapaiden radikaalien etenemisen, mikä on myös täysin välttämätöntä eloonjäämisellemme. Useilla hormoneilla ja entsyymeillä on näitä ominaisuuksia, mutta myös ruoasta, kuten hedelmistä ja vihanneksista, saaduilla aineilla.

Kun hapettumisstressi tarkoittaa, että vapaat radikaalit aiheuttavat enemmän haittaa kuin antioksidanttinen prosessi pystyy torjumaan. Tällaista tilannetta voi syntyä esimerkiksi kun: kärsimme pitkäaikaisesta stressistä, tupakoimme, syömme palanutta ruokaa, otamme aurinkoa tai altistumme ympäristön saasteille. Myös kovan fyysisen harjoittelun yhteydessä tämä prosessi tehostuu elimistössä, ja on erityisen tärkeää saada riittävästi antioksidantteja.

ORAC-arvo

ORAC on tapa järjestää ja arvioida erilaisia elintarvikkeita niiden sisältämien antioksidanttien määrän perusteella. ORAC tarkoittaa Oxygen Radical Absorbance Capacity (kyky absorboida happiradikaaleja). Mitä korkeampi arvo on, sitä enemmän se sisältää antioksidantteja. Alla on taulukko valikoiduista hedelmistä ja vihanneksista, jotta voidaan vertailla niiden ravintoainesisältöä. Taulukossa lasketaan noin 100 gramman raaka-aineen mukaan.

Chaga>100 000
Kaakao26 000
Gojimarja25 000
Granaattiomena10 500
Mustikka4 500
Vihreä tee2 700
Pinaatti1 250
Punajuuret850
Maissi400
Kurkku60

Elintarvikkeet, joissa on antioksidantteja

Tutkijat ovat onnistuneet tunnistamaan tuhansia erilaisia antioksidantteja elintarvikkeissa, ja monet niistä ovat sellaisia, jotka luokittelemme myös vitamiineiksi ja kivennäisaineiksi. Alla on joitakin yleisimmistä antioksidanteistamme ja elintarvikkeet, joista löydämme ne.

C-vitamiini on yksi yleisimmin tunnetuista vitamiineista, joka toimii myös antioksidanttina. Emme voi tuottaa C-vitamiinia itse, vaan olemme riippuvaisia siitä ruoasta, jota syömme. C-vitamiini on vesiliukoinen ja sitä löytyy useimmista hedelmistä ja vihanneksista, erityisen korkea pitoisuus on sitrushedelmissä ja marjoissa.

E-vitamiini, tai tokoferolit, ovat rasvaliukoisia vitamiineja, jotka kulkeutuvat maksan kautta kudoksiin, missä ne suojaavat soluja ja monityydyttämättömiä rasvoja. Näiden ominaisuuksien vuoksi E-vitamiinia käytetään myös lisäaineena rasvaisten tuotteiden härskiintymisen estämiseksi, esimerkiksi kalaöljylisäravinteissa. E-vitamiini esiintyy kasvisrasvojen lähteissä, kuten avokadossa ja pähkinöissä.

Polyfenolit ovat ryhmä antioksidantteja, joita löytyy esimerkiksi flavonoideissa kuten kaakaossa ja katekiineissa kuten vihreässä teessä. Kaikki nämä aineet toimivat aktiivisina antioksidantteina kehossa.

Karotenoidit, jotka ovat hedelmien ja vihannesten oranssi-punainen väriaine, toimivat antioksidantteina. Karotenoidit voidaan edelleen jakaa esimerkiksi beetakaroteeniin, astaksantiiniin ja luteiiniin. Beetakaroteenia löytyy runsaasti porkkanoista ja luteiini on hyvin tunnettu komponentti mustikoissa. Karotenoidien tärkein tehtävä on suojata vapaita radikaaleja vastaan muun muassa silmässä.

Klorofylli on vihreä väriaine vihanneksissa, jossa se muun muassa vastaa kasvin hapen ja ravinteiden saannista. Meillä aineella on voimakas antioksidanttivaikutus. Löydämme runsaasti klorofylliä tummanvihreistä lehtivihanneksista ja levistä.

Vinkki! Kun valitset elintarvikkeita ja haluat saada mahdollisimman paljon antioksidantteja, voit kiinnittää huomiota elintarvikkeen voimakkaaseen väriin. Mustikat, punajuuret ja pinaatti ovat esimerkkejä voimakkaista väreistä, ja ne sisältävät myös paljon antioksidantteja. Eri antioksidanttityyppien saamiseksi sinun tulisi myös valita erilaisia kasviksia eriväristen kasvisten joukosta. Elintarvikevirasto suosittelee nauttimaan noin 500 grammaa hedelmiä ja vihanneksia joka päivä saadaksesi tärkeitä ravintoaineita. Keskimäärin voi laskea pyrkivänsä saamaan antioksidantteja arvoltaan 3000 ORAC per päivä.

Suosikki tuotteemme

 
Kuivattu Mango
 
Tyrnijauhe
 
Inkivääri
 
Punajuurijauhe
 
Vahva C-vitamiini
 
Pinaattijauhe
 
Lempeä Rauta
 
Parsakaalin Idut Jauheena
 
Villikukka Hunaja
 
Luomukarpalot
 
Dulse Levän Lehdet
 
Inkivääri Premium


Vinkki! Kokeile esim. vahvaa C-vitamiinia täältä, tai upeaa silmine hyvinvointia lisäävää Mustikka Uutetta täältä

Oliko tästä artikkelista apua?   Kyllä   Ei