Inspiraatio | Lähettiläät | Treeni | DIY- ja Kauneudenhoito | Reseptit

Kävelyn monipuoliset edut

Käymme kuntosalilla juoksemassa juoksumatolla, polkemassa crosstrainereilla ja nostelemassa painoja kerran tai kolme viikossa saavuttaaksemme hoikan ja hyväkuntoisen vartalon, mutta monet meistä unohtavat täysin kävelyn arvon. Jotkut meistä jopa ajavat autolla salille sen sijaan, että kävelisivät, tai matkustavat bussilla. Vaikka kävely ei ehkä suoraan tunnu kuntoilumuodolta, se tuo todellisuudessa paljon hyötyä sinulle ja terveydellesi, jos käyt ulkona kävelemässä kerran päivässä jonkin aikaa.

  • Kävelyn hyödyt
  • Kävelyvinkkejä

Varusteita kävelylenkille:

 
Nilkkapainot
 
BungyPump 4kg
 
BungyPump Pink
 
Slimline 4 kg
 
Kumitassut Sauvak.
 
Maasto Sauvak.
 
Jääpiikit Sauvakäv.
 
Säilytyslaukku

Kävelyn hyödyt

Kaikki tietävät että liikunta on tärkeää, mutta usein se jää vain yhdeksi tai kahdeksi pidemmäksi treenikerraksi viikossa, jos sitäkään. Nykyinen tutkimustieto kuitenkin viittaa siihen, että on parempi liikkua vähän ja usein kuin pitkään ja harvoin. Kunto on nimittäin pilaantuva hyödyke, joka heikentyy nopeasti jos et liiku tarpeeksi.

Kuntoa voidaan, kuten moni tietää, verrata indikaattorina sydän- ja verisuoniterveydelle. Kun keho altistuu säännölliselle kestävyysharjoittelulle, tapahtuu useita muutoksia, jotka kaikki voivat auttaa parantamaan työkykyä. Yksi tärkeimmistä muutoksista on sydämen kyvyn lisääntyminen pumpata verta kaikkiin elimiin ja lihaksiin. On myös havaittu, että hemoglobiinitaso nousee säännöllisesti tehtävän kestävyysharjoittelun yhteydessä, mikä on tärkeää punasolujen kyvylle kuljettaa happea. Myös keuhkot saavat harjoitusta kestävyysharjoittelussa, sillä ne paranevat hengittämässämme hapen ottamisessa ja syntyvän hiilidioksidin poistamisessa kehosta.

Lisäksi hyvän kunnon lisäksi reipas kävely voi myös auttaa sinua tuntemaan itsesi pirteämmäksi ja stressittömämmäksi, ja monet kokevat nukkuvansa paremmin otettuaan päivittäiset kävelyt osaksi aikatauluaan.

Mutta ei pidä unohtaa, että kävely myös edistää kalorien polttoa, ja voi siten toimia hyvänä lisänä niille, jotka haluavat ylläpitää painoaan tai ovat dieetillä ja yrittävät laihduttaa. 30 minuutin reipas kävely vastaa noin 135-164 kilokalorin kulutusta riippuen siitä, kuinka kovaa teet töitä.

Kävelyvinkkejä

On monia vinkkejä, joilla tehdä kävelystä nautinnollisempaa, mutta on myös useita välineitä joita voi käyttää lyhyempien kävelylenkkien tehostamiseen. Hyvät kengät tukevalla pohjalla ovat alfa ja omega, kun lähdet kävelylle pitemmän matkan, jotta sekä polvet että kantapäät säästyvät. Jos koet kävelylenkin tylsäksi, voit ottaa mukaan ystävän juttuseuraksi, mikä usein saa ajan kulumaan todella nopeasti. Tai sitten hyvä musiikki, jossa on nopea tahti, voi tehdä ihmeitä.

Haluatko tehdä kävelystä tehokkaamman ja hieman raskaamman, voit käyttää erilaisia painoja. Meidän mielestä painoliivit ovat loistavia lisäämään askeleisiin lisäpainoa, mikä puolestaan nostaa sykettä nopeammin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että voit kävellä lyhemmän matkan samalla kun saat irti yhtä paljon kuin pidemmällä kävelylenkillä. Jos painoliivi tuntuu liian raskaalta tai hankalalta, on olemassa myös pieniä käteviä painomansetteja/nilkkapainoja, joita voi kiinnittää ranteisiin tuomaan ylimääräistä painoa kävelyysi.

Oliko tästä artikkelista apua?   Kyllä   Ei